יום שלישי, 26 ביוני 2018

מצפן - דף עבודה

מסמך זה נועד לעזור לך לזהות תחומים בהם את/ה מגובש/ת לגבי מה טוב לך, במה את/ה טוב/ה, ומה יהיה לך טוב לעשות, וגם לזהות תחומים פחות ברורים שדורשים עוד בירור. כמו מצפן, מה שייכתב כאן לא יהיה היעד שתבחר/י להשיג בהמשך, אלא קריטריונים שיעזורו לך לבחון האם את/ה בכיוון הנכון במצבים בה הדרך לא ברורה.


אנחנו ננסה להגדיר אותך לפי כמה תחומים תפקודיים, ולהשתמש בניסיון שלך מחוויות עבר כדי ללמוד לקחים כלליים על האופן בו את/ה מתפקד/ת. התחומים הם: מניעים, יכולות, הסתבכויות, ושפע. בכל תחום ננסה למנות 3-4 עקרונות שמאפיינים אותך. המטרה שלנו היא להגיע לטבלא פשוטה, עם רשימה של מאפיינים שלך, והסבר קצר של כל אחד מהם. נתחיל.


מניעים:
הגדרה: הדברים שכשיש לך אותם את/ה מאושר/ת, כשהם מתקיימים את/ה מרגיש/ה מימוש עצמי, ושכשהם אינם את/ה נשחק/ת או נובל/ת. אלו הצרכים שעליך לספק בכל מצב כמו ביטחון, חופש, מרחב עצמאי, הצלחה כלכלית וכו'. או הערכים שעליך לממש כמו מצויינות, אתיקה, שליחות וכו'.


שאלות שעוזרות להעלות אפשרויות: נסה/י להעלות בזיכרונך שלוש תקופות שיא ושלוש תקופות שפל מחייך. כתוב/י תיאור של החוויה. ואז שאל/י את עצמך, מה קיבלת מהסיטואציה שגרם לך לשביעות רצון או לתחושת מימוש עצמי, ומה היה חסר לך שגרם לך לתחושת תסכול או חוסר מימוש עצמי בסיטואציה.


שאלות שעוזרות לבחון האם האפשרות מתאימה: על כל עיקרון שאת/ה מגיע/ה אליו, אפשר לשאול "ומה קיבלתי מזה" כמה פעמים, עד שמגיעים לצורך או לערך הבסיסי. חשוב מאוד לדייק, להבחין בין צרכים שונים, ולהגיע לצורך הבסיסי באמת.


מניע #1:
הסבר קצר:


מניע #2:
הסבר קצר:


מניע #3:
הסבר קצר:


יכולות:
הגדרה: אלו המיומנויות והכישורים החזקים שלך, שאת/ה מביא/ה איתך לכל סיטואציה. אלו הדברים שאת/ה יודע/ת שאת/ה יכול לעשות כדי להצליח. אלו הדברים שמחמיאים לך עליהם. לפעמים אלו הדברים שאת/ה עושה גם בעל כורחך, כי ככה את/ה נוטה לפעול, כמו במקרה של סגנון התמודדות אנליטי וסגנון התמודדות המבוסס ניסוי וטעייה.


שאלות שעוזרות להעלות אפשרויות: העלה/י שלוש הצלחות שחווית בחייך, ובהן האופן בו פעלת היה משמעותי להצלחה. שאל/י מה היה מיוחד באופן בו את/ה פעלת לעומת אחרים במצב דומה. על מה קיבלת מחמאות בדיעבד.


שאלות שעוזרות לבחון האם האפשרות מתאימה: על כל עקרון שאת/ה מגיע/ה אליו, נסה/י לשאול, "האם זה מיוחד לי?". לפעמים בסיטואציות שהתנסינו בהן, לא נוכל לדייק מעבר לרמה מסויימת, למשל נדע שאנחנו משתמשים בשכל, אבל לא באיזה סוג חשיבה בדיוק, כי לא היה לנו למי להשוות. חשוב בכל זאת להגיע לרזולוציה הכי דקה שאפשר.


יכולת #1:
הסבר קצר:


יכולת #2:
הסבר קצר:


יכולת #3:
הסבר קצר:


הסתבכויות:
הגדרה: הסתבכויות הן הדברים שחוסמים אותנו מלהצליח, האופן בו אנחנו יורים לעצמנו ברגל, שוב ושוב נופלים לאותו בור, ומכשילים את עצמנו. זה יכול להיות הגזמה כלשהי, או אבדן שליטה במצבים מסויימים. חלק מההסתבכות הוא שאנחנו בדרך כלל לא מזהים את הנקודה בה אנחנו מסתבכים, ולכן מלקים את עצמנו על כשלון או חולשה מבלי לדעת מה בעצם הוביל אליהם. לכן חשוב לשאול את השאלה זו מחדש, במקום לשאול "מה לא בסדר בי", עלינו לשאול "מה הוביל אותי לפעול כפי שפעלתי" וגם "איפה הייתה לי בחירה אחרת".


שאלות שעוזרות להעלות אפשרויות: העלה/י בזיכרונך את המשובים לשיפור שקיבלת לאורך חייך. בוסים, מפקדים בצבא, הורים, חברים ואוייבים כאחד. נסה/י לרשום את המשובים שחוזרים. כעת נסה/י לומר האם יש משהו שאת/ה עושה בסיטואציות שהן תיארת, שגורם לאנשים לתת לך את המשוב הטעון לשיפור. למשל, אם אמרו לי שאני מתפזר לכל הכיוונים ולא מתרכז במה שחשוב, אני אנסה להבין מה אני עושה שגורם לאנשים להבין אותי ככה. אולי אני לא מרוכז כי לא לקחתי ריטאלין, אולי אני לא מרוכז כי אני מנסה לרצות דרישות סותרות.


שאלות שעוזרות לבחון האם האפשרות מתאימה: אם העיקרון שמצאת נשמע כמו הלקאה עצמית כנראה שזה לא זה וצריך לשאול מה צומת הבחירה שבכל זאת יש לי כדי שלא להסתבך באותו מצב. הלקאה עצמית: "אוף למה אני כזה/כזאת חסר/ת ביטחון". הסתבכות נשמעת ככה: "במצבים בהם אני חסר ביטחון אני נוטה להקשיב לאחרים ולא לעצמי, כי הקול הפנימי שלי חלש יותר ודורש יותר זמן". אפשר לראות שבניסוח של הסתבכות, יש אפשרות לבחור אחרת, גם אם זה קשה ובניגוד לנטייה שלנו.


הסתבכות #1:
הסבר קצר:


הסתבכות #2:
הסבר קצר:


הסתבכות #3:
הסבר קצר:


שפע:
הגדרה: שפע הוא האופן בו אנשים אחרים חווים את הקיום שלך בחייהם. זה פחות מה שאת/ה חושב/ת שאת/ה נותן/ת להם, ויותר מה שהם מקבלים ממך מבלי שאת/ה מנסה בכלל. למשל יש מי שאת/ה החבר/ה הכי נאמן שלו, יש מי שמקבל ממך הקשבה, ביטחון או עצות. בדרך כלל זה משהו שאת/ה משדר/ת לסביבה או מעניק/ה לאנשים בחייך בלי להתאמץ יותר מדי. רוב האנשים לא מודעים לאופן בו הם תורמים לסביבה. הם עסוקים יותר באופן בו הם מנסים לתרום לסביבה, ולא שואלים או בודקים מה באמת מקבלים מהם.


שאלות שעוזרות להעלות אפשרויות: עדיף לשאול אנשים משמעותיים בחייך, שבחרו להיות איתך בקשר, מה הם מקבלים מהקשר איתך. או מה הקשר איתך תורם להם. זו שאלה מביכה. חשוב למקד אותם ולהגיד שזו לא בקשה למשוב, ואין צורך בטיפים לשיפור. מה שמעניין אותנו, זה מה שעובר ממך הלאה באופן חיובי. כדאי לשאול כחמישה אנשים, מתחומים שונים בחיים - משפחה, קולגות, חברים וכו'. הדרך הכי טובה להשיג תשובה טובה היא להתקשר ולהסביר, ואז לשלוח את השאלה במייל, ואם אין תשובה תוך כמה ימים, להתקשר שוב ולשאול מה התשובה. (אפשר לשאול גם במה את/ה חושב/ת שאני טוב/ה - כדי להוסיף עוד רעיונות לתחום היכולות, אבל זה לא קריטי).


שאלות שעוזרות לבחון האם האפשרות מתאימה: חשוב לוודא שזה משהו שנובע ממך בלי הרבה מאמץ, שזה תופעת לוואי של איך שאת/ה. אם זה משהו שאת/ה צריך להתאמץ לגביו, אולי זה יכולת. בדרך כלל צריך אמפתיה לחוויה של הצד המקבל, כדי לדעת מה האפקט שלך על הסביבה היה.


שפע #1:
הסבר קצר:


שפע #2:
הסבר קצר:


שפע #3:
הסבר קצר:


טבלא שאפשר לכווץ ולשים בארנק:


מניעים
יכולות
הסתבכויות
שפע
#1:
#1:
#1:
#1:
הסבר:

הסבר:
הסבר:
הסבר:
#2:
#2:
#2:
#2:
הסבר:

הסבר:
הסבר:
הסבר:
#3:
#3:
#3:
#3:
הסבר:

הסבר:
הסבר:
הסבר:
x






















עכשיו שיש לך מצפן, השלב הבא הוא להגדיר יעד, ולבחון אותו לפי הקריטריונים שניסחת - האם הוא מתאים, האם הוא דורש התאמות, האם המצפן מציע לי דרך משלי להגשים את היעד?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה